Transportatorul aerian naţional Tarom anunţă că înfiinţează o nouă companie, Tarom Tehnic, dedicată furnizării de servicii de întreţinere şi reparaţii pentru aeronave civile, cu specializare pe modelele Boeing, Airbus şi ATR. Noua companie va genera venituri de până la 10 milioane euro în primul an de operare, estimează compania de stat.
”Tarom, Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române, anunţă înfiinţarea TaromTehnic, o nouă entitate dedicată furnizării de servicii de întreţinere şi reparaţii pentru aeronave civile, cu specializare pe modelele Boeing, Airbus şi ATR. Noua companie, deţinută integral de Tarom, va continua tradiţia şi expertiza echipelor tehnice ale fostei Direcţii Tehnice Tarom. Prin această transformare strategică, Tarom răspunde nevoii de modernizare şi eficientizare a operaţiunilor, dar şi cererii unei pieţe extinse de clienţi, incluzând companii aeriene internaţionale şi operatori de transport cargo”, anunţă compania.
Această iniţiativă face parte din planul de restructurare a Tarom, esenţial pentru respectarea condiţiilor impuse de Comisia Europeană pentru aprobarea ajutorului de stat. Astfel, TAROM Tehnic începe activitatea cu obiectivul de a deveni un jucător de referinţă în industria regională de servicii de întreţinere şi reparaţii aeronave.
”Transformarea Tarom prin implementarea planului de restructurare agreat cu CE a condus la îmbunătăţirea rezultatelor financiare ale companiei în 2024. Astfel, după ce a înregistrat pierderi anuale semnificative în ultimii 8 ani, compania a redus pierderile la mai puţin de o treime în 2023, iar pentru anul 2024 estimează revenirea la rezultate pozitive”, mai anunţă compania.
Pe 29 aprilie 2024, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de stat pentru restructurare în valoare de 95,3 milioane euro, destinat Tarom. Măsura respectă normele UE şi vine în completarea unui plan amplu de modernizare a flotei, reducere a costurilor şi optimizare operaţională.
”Impactul pandemiei COVID-19 a accelerat nevoia de susţinere a industriei aviatice. În acest context, alte companii europene precum Lufthansa şi LOT au beneficiat de sprijin similar, în aceleaşi condiţii şi măsuri impuse de restructurare, demonstrând importanţa intervenţiei statului pentru menţinerea viabilităţii companiilor aeriene”, precizează Tarom.
Înfiinţarea Tarom Tehnic este o nouă etapă în dezvoltarea strategică a companiei, fiind una dintre măsurile de redresare incluse în planul de restructurare care a stat la baza aprobării ajutorului de stat. Din estimările managementului Tarom, aceasta va aduce o contribuţie suplimentară la eficientizarea companiei. Noua companie va genera venituri de până la 10 milioane euro în primul an de operare şi o creştere prognozată la 30-35 milioane euro în următorii 3-5 ani. Noua companie va adresa un segment foarte dinamic al pieţei de aviaţie din Europa, respectiv segmentul întreţinerii de aeronave comerciale şi Cargo, certificările şi competenţele multi marcă (Boeing, Airbus şi ATR) reprezentând un avantaj în raport cu principalii competitori din segment.
„Înfiinţarea Tarom Tehnic reprezintă un pas strategic esenţial în procesul de modernizare şi eficientizare a operaţiunilor companiei noastre. Această nouă entitate nu doar că valorifică expertiza tehnică acumulată de-a lungul anilor, dar ne şi deschide uşi către pieţe noi, oferind servicii competitive pe plan internaţional. Este o oportunitate de a demonstra că TAROM poate fi un lider regional în domeniul întreţinerii aeronavelor, contribuind astfel la dezvoltarea aviaţiei civile din România”, a declarat Costin Iordache, director general Tarom.
Angajaţii aferenţi diviziei tehnice actuale a Tarom vor fi integraţi în noua companie, menţinând acelaşi tip de contracte şi condiţii de muncă. Tarom Tehnic va funcţiona sub o organigramă adaptată, menţinând un flux operaţional coerent şi eficient.
Astfel, un număr de aproximativ 300 de angajaţi alocaţi activităţilor din cadrul Direcţiei Tehnice vor fi transferaţi către noua societate, Tarom Tehnic.