ACAROM cere un program Rabla multianual, pentru a asigura predictibilitate

Adrian Sandu, secretarul general al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), susține că diferențierea Clasic – Plus ar trebui eliminată din programul Rabla.

Conform secretarului general ACAROM, discuțiile cu Administraţia Fondului pentru Mediu şi cu Ministerul Mediului privind priogramul rabla din 2025 au început „încă de anul trecut”.

”Noi susţinem un program multianual, un program pe cinci ani, cum erau „cincinalele” pe vremuri, să ştim sigur ce se întâmplă. Asta deoarece dorim predictibilitate, aşa cum declarăm de fiecare dată. Vrem predictibilitate fiscală, legislativă, reglementară, pentru că e prima bază a dezvoltării pe principii sănătoase a unui business. În ceea ce priveşte Programul ”Rabla”, ne dorim să fie un singur program, să nu mai avem Programul „Rabla Clasic” şi „Rabla Plus”, care să înceapă cât mai repede. În privinţa valorii ecobonusului, aceasta încă nu este stabilită. Există discuţii la nivelul Ministerului Mediului şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu pentru o valoare a ecotichetului oferit atât pentru achiziţia de vehicule electrice sau vehicul hibride sau cu altă propulsie, gen GPL sau benzină. Nu vor mai fi incluse vehiculele pe motorină, cel puţin aşa s-a discutat şi aşa s-a convenit. Sperăm să fie o sumă care să mulţumească cât mai mulţi clienţi”, a declarat Adrian Sandu pentru Agerpres.

Valoarea ecobonusului ar putea fi mai mare dacă suma va fi acoperită din certificate verzi

”Ce observăm astăzi şi ce am observat anul trecut este că scăzând ecobonusul pentru vehicule electrice de la 10.000 la 5.000 de euro, automat şi piaţa a scăzut cu circa 32%. Automat, bonusul nu a fost suficient de atractiv pentru clienţii potenţiali de vehicule electrice. Noi ne dorim să fie ceva mai mare de 5.000 de euro, dar nu ştim la cât se va ajunge. Depinde şi de Ministerul Finanţelor, depinde şi de Ministerul Mediului. Dacă noul program va fi acoperit prin certificate verzi, poate fi o sumă mai importantă. Dacă suma va fi acoperită de la buget, după cum vedem Ordonanţa «Trenuleţ», nu prea sunt bani la buget. Deci, depinde de anumiţi factori, dar noi sperăm ca, în perioada următoare, să finalizăm aceste discuţii şi Administraţia Fondului pentru Mediu şi Ministerul Mediului să pună în dezbatere publică noul ghid pentru Programul Rabla”, a menționat secretarul general ACAROM.