Oficial: Cei care vor să predea în România trebuie să susțină patru lecții supravegheate. Alternativ, își pot echivala complet formarea

Profesorii care au obținut calificări didactice în UE, SEE, Elveția sau alte țări din afara UE pot preda în România dacă actele lor de studii sunt recunoscute conform noii metodologii aprobate de Ministerul Educației.

Ordinul nr. 3.840/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 370 din 25 aprilie 2025, stabilește regulile pentru recunoașterea studiilor și dobândirea dreptului de a lucra în învățământul preuniversitar.

Oficial: Cei care vor să predea în România trebuie să susțină patru lecții supravegheate. Alternativ, își pot echivala complet formarea

Echivalarea studiilor conform noii proceduri nu înseamnă automat angajarea celor care solicită recunoașterea profesională, ci doar le permite să se înscrie la Titularizare sau la alte concursuri pentru ocuparea posturilor din învățământ.

Anterior intrării în vigoare a ordinului de ministru nr. 3.840/2025, era aplicată metodologia aprobată prin ordinul de ministru nr. 6.121/2016.

  • Dacă vechea reglementare permitea recunoașterea actelor de studii universitare în general – pentru continuarea studiilor sau accesul pe piața muncii –, noua metodologie vizează strict recunoașterea calificării pentru exercitarea profesiei didactice în învățământul preuniversitar din România.
  • Documentul actual introduce condiții suplimentare, precum obligativitatea certificatului de competență lingvistică în limba română (nivel minim C1), evaluarea detaliată a programelor de formare psihopedagogică și, în caz de diferențe substanțiale, măsuri compensatorii obligatorii – detalii mai jos.
  • Procedura este realizată acum de Direcția Generală Management, Carieră Didactică și Rețea Școlară din Ministerul Educației, nu de CNRED ca anterior, iar termenul de soluționare a cererilor a fost extins la 60 de zile lucrătoare. De asemenea, actele de recunoaștere pot fi emise și în format digital, cu semnătură electronică.

Pentru a obține recunoașterea actelor de studii, solicitanții trebuie să depună un dosar complet la Ministerul Educației – fie fizic, la registratura ministerului, fie online prin Punctul de Contact Unic electronic (PCUe).

Vezi și: Elevii se întorc la cursuri pe 28 aprilie 2025, după vacanța de Paște. Încep emoțiile examenelor: Evaluările Naționale și Bacalaureatul bat la ușă

Dosarul trebuie să conțină, printre altele:

  • diplomele de studii universitare și postuniversitare, însoțite de suplimentele/foile matricole,
  • documentele care atestă finalizarea formării inițiale pentru cariera didactică,
  • programă analitică sau planul de învățământ,
  • certificat de competență lingvistică în limba română (nivel minim C1),
  • adeverință de conformitate a studiilor conform Directivei europene 2005/36/CE​.

În cazul cetățenilor proveniți din afara UE, este necesară și supralegalizarea documentelor sau apostilarea, cu excepțiile prevăzute de lege​.

Față de varianta de proiect prezentată de Edupedu.ro pe 16 aprilie 2025, documentul final aduce completări privind bazele legale europene și naționale, clarifică procedura de suspendare a evaluării în caz de suspiciuni privind autenticitatea documentelor și detaliază modul de colaborare cu Comisia Specializată de Recunoaștere.

Ce presupune procedura de recunoaștere

Procedura de recunoaștere implică evaluarea nivelului, domeniului și specializării absolvite, în raport cu cerințele sistemului românesc de învățământ. În cazul unor diferențe semnificative, Ministerul Educației poate solicita măsuri compensatorii.

Termenul de soluționare este de 60 de zile lucrătoare de la înregistrarea dosarului complet. Dacă dosarul este incomplet, solicitantul are la dispoziție trei luni pentru a-l completa. Decizia de respingere a recunoașterii poate fi contestată o singură dată.

Atestatul de recunoaștere obținut oferă dreptul de înscriere la concursurile pentru ocuparea posturilor vacante din școli.

Măsuri compensatorii pentru formarea inițială incompletă

Pentru profesorii a căror formare inițială nu este complet compatibilă cu cea din România, sunt prevăzute următoarele măsuri compensatorii:

  • completarea unor discipline din programele de formare psihopedagogică din România;

  • susținerea a patru activități didactice supravegheate;

  • realizarea unui stagiu de adaptare de minimum 40 de ore într-o școală de aplicație.

Activitățile sunt evaluate de o comisie de specialitate, iar recunoașterea competențelor se acordă doar dacă solicitantul obține minimum nota 7 la fiecare activitate.

Noua metodologie permite accesul la recunoaștere pentru:

  • cetățeni români care au studiat în străinătate,
  • cetățeni ai statelor UE, SEE și Elveția,
  • cetățeni din afara UE care dețin forme de protecție internațională sau permise de muncă​.

Documentul face și precizări speciale pentru solicitanții de azil sau refugiați, care pot folosi Pașaportul European al Calificărilor pentru Refugiați pentru a obține o recomandare în vederea angajării​.

Legea privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România este legea 200 din 2004.

Articolul Oficial: Cei care vor să predea în România trebuie să susțină patru lecții supravegheate. Alternativ, își pot echivala complet formarea apare prima dată în Pedagoteca.