Ministerul Educației anunță demararea Evaluărilor Naționale pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, începând cu marți, 13 mai 2025. Primii care vor susține testările sunt elevii de clasa a II-a, urmând ca în săptămânile viitoare să intre în evaluare și elevii din clasele a IV-a și a VI-a.
Aceste evaluări sunt parte a calendarului oficial al anului școlar 2024-2025 și au scop diagnostic, adică identificarea nivelului real de cunoștințe al elevilor, pentru a putea construi planuri individualizate de învățare.
Cum se desfășoară Evaluările Naționale la clasele primare și gimnaziale
Testările se desfășoară în timpul orelor de curs, în sălile de clasă obișnuite, după un program stabilit de fiecare unitate de învățământ. Durata probelor este de:
45 de minute pentru clasa a II-a
60 de minute pentru clasele a IV-a și a VI-a
Evaluarea este realizată intern, de către cadrele didactice ale școlii, iar corectarea testelor se face în cel mult șapte zile de la susținerea ultimei probe pentru fiecare clasă în parte.
Rezultatele nu se trec în catalog, dar pot fi solicitate
Un aspect important: rezultatele acestor evaluări nu se comunică public și nu se trec în catalog. Scopul lor este exclusiv pedagogic, pentru a înțelege mai bine nevoile fiecărui elev. Cu toate acestea, la solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui, punctajele pot fi transformate în calificative sau note și trecute în catalog.
Calendarul Evaluărilor Naționale 2025
Clasa a II-a (13 – 17 mai 2025):
13 mai (marți): Limba română scris și, unde este cazul, Limba maternă
14 mai (miercuri): Limba română – citit
15 mai (joi): Matematică și Explorarea mediului
16 mai (vineri): Limba română pentru minorități – scris/citit
Clasa a IV-a (20 – 22 mai 2025):
20 mai (marți): Limba română / Limba română pentru minorități
21 mai (miercuri): Matematică și Științe ale naturii
22 mai (joi): Limba maternă
Clasa a VI-a (27 – 29 mai 2025):
27 mai (marți): Limbă și comunicare (Limba română)
28 mai (miercuri): Matematică și Științe ale naturii
29 mai (joi): Limba maternă
Importanța acestor testări naționale
Evaluările nu urmăresc clasificarea sau notarea elevilor, ci diagnoza nivelului de pregătire. Astfel, școlile pot adapta activitățile de predare și sprijin pentru a răspunde cât mai bine nevoilor individuale ale copiilor. Acest tip de testare contribuie la îmbunătățirea procesului educațional, fără presiunea unui rezultat oficial.
Articolul Evaluările Naționale 2025: Ce trebuie să știe părinții și elevii din clasele II, IV și VI apare prima dată în Pedagoteca.