Programul Rabla 2025 destinat persoanelor juridice a debutat cu o cerere record, în special pe segmentul autovehiculelor electrice. Interesul crescut din partea companiilor a dus la epuizarea rapidă a bugetului alocat pentru vehiculele cu motor termic, inclusiv cele cu sisteme mild-hybrid.
În prima zi de deschidere, doar în primele ore au fost depuse cereri în valoare de aproximativ 180 de milioane de lei, iar la finalul zilei suma totală a ajuns la 224 de milioane de lei. Potrivit datelor analizate de Profit.ro, au fost înregistrate 2.746 de dosare depuse de persoane juridice, doar pentru segmentul electric.
În ceea ce privește bugetul pentru mașinile cu combustie (care include și motorizările mild-hybrid), acesta a fost de zece ori mai mic decât cel pentru vehiculele electrice și PHEV. Cu toate acestea, fondurile au fost epuizate rapid – până la ora 12:14 în prima zi de depunere. Au fost înregistrate 2.067 de dosare, cu o valoare totală de 60,7 milioane de lei, depășind chiar bugetul inițial.
O redistribuire necesară a fondurilor Rabla
În urma experienței din anul precedent, când fondurile pentru persoane fizice nu au fost consumate integral, iar cele pentru companii au fost epuizate rapid, Ministerul Mediului a decis reechilibrarea alocărilor. Bugetul pentru companii a fost majorat semnificativ în 2025, de la 140 de milioane lei în 2024, la peste 600 de milioane, doar pentru Rabla Plus.
Această strategie de realocare, în funcție de cererea reală, continuă și în 2025. Fondurile vor putea fi transferate între categorii – de la persoane juridice la persoane fizice și invers – în funcție de dinamica solicitărilor. În plus, companiile pot solicita finanțare pentru mai multe vehicule, fără restricții cantitative, atât timp cât îndeplinesc condițiile legale.
Etapele următoare ale programului
Pentru instituțiile publice și UAT-uri, depunerea cererilor va începe pe 4 iunie, iar pentru persoanele fizice, startul este programat pe 19 iunie. Bugetul total alocat celor două sesiuni din iunie depășește 770 de milioane de lei, dintre care 610 milioane sunt pentru persoane fizice.
Tichetele acordate în acest an sunt diferențiate astfel:
37.000 lei pentru autovehicule electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
15.000 lei pentru plug-in hibrid și motociclete electrice;
12.000 lei pentru hibride clasice;
10.000 lei pentru motorizări termice (inclusiv GPL/GNC) și motociclete clasice.
Concluzie
Cererea ridicată din partea companiilor pentru vehicule electrice semnalează o schimbare în tendințele de achiziție și o adaptare la politicile de decarbonizare. Rămâne de văzut dacă și în cazul persoanelor fizice va exista un interes similar, în condițiile în care, în anii anteriori, segmentul nu a reușit să consume integral fondurile disponibile.