Antibiotice Iaşi vrea să intre pe pieţele din Croaţia, Franţa şi Austria

Producătorul de medicamente Antibiotice Iaşi, deţinut de Ministerul Sănătăţii, a demarat negocieri pentru a intra pe pieţe noi, Croaţia, Franţa, Austria, arată raportul trimestrial al companiei.

De asemenea, în Germania, una dintre cele mai mari pieţe din Europa, compania a încheiat un contract de distribuţie pentru două produse injectabile, cu primele livrări planificate pentru trimestrul patru al anului curent. Antibiotice Iaşi a raportat în primul trimestru un profit net de 32,64 milioane lei, în scădere de 13%, în timp ce veniturile au scăzut cu 6%, la 180,03 milioane lei, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

”Principalele rezultate economico-financiare din T1 2025: Venituri totale: 180,03 milioane lei; Profit brut: 35,34 milioane lei, echivalent cu o rentabilitate de 21,9%, în creştere cu 3% comparativ cu T1 2024; Randament al afacerii (profit brut+ taxa claw-back) de 27,8%; Lider valoric cu o cota de piaţă în spitale (produse generice OTC şi Rx) de 13,6% (conform Cegedim, martie 2025); Valoare medie a acţiunii: 2,3745 lei/acţiune”, se arată în raportul companiei.

Antibiotice ocupă locul 4 din 361 de companii active în România, în funcţie de consum (număr de cutii), cu o cotă de piaţă de 4,5% pe segmentul medicamentelor generice cu şi fără prescripţie medicală. Este lider cantitativ pentru formele farmaceutice: unguente (19,7%), supozitoare şi ovule (33,4%) şi pulberi injectabile (60,2%), şi deţine locul 3 pe segmentul capsulelor (5,6%).

În primul trimestru, au fost lansate trei produse noi: un medicament cu prescripţie pentru terapia de substituţie hormonală şi două suplimente alimentare, destinate sănătăţii femeii aflate la menopauză şi sănătăţii bărbatului, cu adresabilitate atât pe piaţa internă, cât şi internaţională.

Veniturile din vânzările pe pieţele internaţionale au însumat 75,9 milioane lei (15 milioane euro).

Exportul de produse finite: Antibiotice a realizat în trimestrul I 2025 venituri din vânzări de produse finite în valoare de 50,4 milioane lei.

În principal, creşterea a fost susţinută de extinderea prezenţei în Europa cu produse finite, în concordanţă cu obiectivele planului de afaceri, ceea ce conferă companiei perspective importante de dezvoltare.

”Antibiotice a continuat negocierile comerciale în Germania, Italia, Spania, Polonia, Ungaria, Cehia şi Slovacia pentru demararea vânzărilor produselor autorizate, precum şi pentru stabilirea portofoliilor vizate pentru înregistrare în perioada următoare”, menţionează compania.

În Germania, una dintre cele mai mari pieţe din Europa, a fost încheiat un contract de distribuţie pentru două produse injectabile, cu primele livrări planificate pentru trimestrul patru al anului curent. De asemenea, s-au iniţiat discuţiii avansate pentru demararea înregistrării unui portofoliu de produse topice.

În Italia au fost adjudecate noi licitaţii pentru un produs injectabil din portofoliul companiei, care vor conduce la obţinerea unei cote de piaţă de aproximativ 40% în piaţa ţintă pe moleculă.

În Vietnam, compania a lansat patru noi produse cardiovasculare prin intermediul a doi noi parteneri locali.

Pe segmentul substanţelor active, Antibiotice şi-a menţinut trendul de consolidare pe piaţa globală, cu livrări în peste 55 de ţări. În perioada ianuarie–martie 2025, s-au înregistrat progrese în proiectele strategice din Europa, America de Nord şi America Latină, confirmând premise solide pentru dezvoltarea pe aceste pieţe.

”Au fost deschise negocieri pentru accesarea de pieţe noi (ex. Croaţia, Franţa, Austria), în perioada următoare urmând a avea loc discuţii cu privire la portofoliile de produse şi strategiile de vânzări pe care le vom aborda”, relevă raportul.

În Vietnam compania a lansat patru produse cardiovasculare prin doi parteneri noi.

Activitatea desfăşurată în perioada ianuarie – martie 2025, s-a înscris în trendul ultimilor ani, de consolidare a poziţiei pe piaţa mondială, substanţele active produse de Antibiotice SA fiind vândute în peste 55 ţări, la nivel mondial.

La nivelul perioadei menţionate, s-a înregistrat progres în principalele proiecte de devoltare din zonele Europa, America de Nord şi America Latina, continuând bunele premise de dezvoltare a principalelor pieţe de export.

În T1 2025, Antibiotice Iaşi a realizat investiţii în valoare de 11,25 milioane lei, alocate conform planului anual de investiţii, pentru consolidarea şi modernizarea capacităţilor companiei.

Cea mai mare parte a investiţiilor – 8,4 milioane lei – a fost direcţionată către proiectele din cadrul programului InvestEU – Dezvoltare Strategică, şi au vizat:

dezvoltarea portofoliului de produse prin investiţii în cercetare-dezvoltare;
extinderea capacităţilor industriale, inclusiv avansarea lucrărilor la noua unitate pentru producerea, ambalarea şi depozitarea produselor sterile.
Depozitul de produs finit, investiţie finalizată la sfârşitul anului trecut, a fost autorizat de ANMDMR, în perioada de referinţă.
Investiţiile pentru consolidarea afacerii, în valoare de 3,2 milioane lei, au vizat modernizarea infrastructurii de utilităţi, adaptarea la cerinţele de mediu, dotarea laboratoarelor de control al calităţii şi retehnologizarea fluxurilor de fabricaţie.

În perioada de referinţă, Antibiotice Iaşi a atras fonduri europene în valoare de 1,5 milioane euro pentru formarea resurselor umane prin două proiecte cu finanţare europeană, derulate prin platforma de management al cunoaşterii, Academia a+: „Educaţie în Acţiune: Îmbunătăţirea Accesibilităţii şi Relevanţei Învăţământului Profesional şi Tehnic prin Stagii de Practică în cadrul Antibiotice SA; AntibioticeSkills: Perfecţionarea Studenţilor şi Adaptarea lor pe Piaţa Muncii”.

Acestea vizează stagii de practică pentru peste 500 de elevi şi studenţi, contribuind la dezvoltarea competenţelor profesionale, antreprenoriale şi digitale. Proiectele sunt implementate cu sprijinul Fondului Social European Plus şi vor fi derulate până în 2027.