BYD începe producția la fabrica din Ungaria în 2025, dar mută accentul pe uzina din Turcia

Grupul auto chinez BYD a anunțat că va demara producția la noua sa fabrică de vehicule electrice din Ungaria până la finalul lui 2025. Vicepreședintele executiv Stella Li a confirmat informația la Salonul Auto de la Munchen, subliniind că prezența companiei pe piața europeană este una pe termen lung.

Primul model care va ieși pe liniile de producție de la Szeged va fi compactul electric Dolphin Surf.

Întârzieri la producția de masă în Ungaria

Deși oficial producția va începe în octombrie 2025, surse citate de Reuters susțin că uzina din Ungaria va funcționa sub capacitate cel puțin doi ani. În 2026, fabrica de patru miliarde de euro ar urma să producă doar câteva zeci de mii de vehicule, o parte infimă din capacitatea planificată de 150.000 de unități anual. Capacitatea maximă, estimată la 300.000 de mașini pe an, ar urma să fie atinsă abia după 2027.

Accent pe producția din Turcia

În paralel, BYD își accelerează planurile pentru noua fabrică din Manisa, vestul Turciei. Costurile mai reduse cu forța de muncă și energia fac ca producția de acolo să înceapă mai repede decât se estima, depășind chiar obiectivul de 150.000 de vehicule planificat pentru 2027. În 2028, BYD intenționează să majoreze și mai mult capacitatea de producție în Turcia.

Vezi și Acţiunile BYD au scăzut luni cu peste 8%

Această mutare pune presiune pe Uniunea Europeană, care spera ca tarifele impuse importurilor de automobile electrice chinezești să stimuleze investiții și locuri de muncă pe piața internă. În prezent, toate modelele BYD vândute în Europa sunt produse în China și sunt supuse unor tarife totale de 27%.

Provocările pieței europene

Reorientarea către Turcia reflectă dificultățile cu care se confruntă producătorii chinezi în Europa: costuri salariale ridicate, prețuri mari la energie și o piață extrem de concurențială. În același timp, Turcia își consolidează poziția de hub regional de producție auto, unde sunt deja prezenți mari constructori precum Toyota, Stellantis, Ford, Hyundai și Renault.

Recent, Guvernul turc și constructorul chinez Chery au anunțat o investiție de un miliard de dolari într-o fabrică cu o capacitate de 200.000 de vehicule anual, confirmând tendința de extindere a producătorilor asiatici în regiune