Transportatorii acuză că Autoritatea de Supraveghere Financiară a devenit o instituție de decor, incapabilă să prevină falimentele în lanț din asigurări, dar eficientă în a garanta salarii uriașe clientelei politice.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) este din nou vizată de critici dure, de această dată venite din partea Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), care cere includerea instituției pe lista scurtă a celor ce trebuie reformate de urgență. Într-o scrisoare deschisă transmisă liderilor principalelor partide, COTAR denunță modul în care funcționează ASF: un organism paralizat de numiri politice, fără credibilitate publică, dar cu un apetit constant pentru sinecuri și beneficii financiare.
Potrivit transportatorilor, ASF a devenit o „feudă politică” în care profesionalismul este înlocuit de obediență de partid, iar protejarea consumatorilor – în special a celor peste 8 milioane de șoferi – a fost abandonată complet.
13 falimente și miliarde de euro pierdute
Istoricul de eșecuri al ASF este greu de ignorat: 13 falimente în sectorul asigurărilor sub supravegherea instituției, dintre care cele mai cunoscute – Astra, Carpatica, City Insurance și Euroins – au lăsat în urmă pagube estimate la peste două miliarde de euro. Dezastrul, spun reprezentanții COTAR, nu doar că nu a fost prevenit, dar nici nu a atras vreo răspundere reală în rândul conducerii ASF, ale cărei salarii lunare pot ajunge la zeci de mii de euro.
Vezi și ASF ia în calcul plafonarea tarifelor RCA / Ciolacu: posibil faliment Euroins
În tot acest timp, piața RCA a fost scăpată de sub control, iar clienții au fost lăsați la mila unor companii care încasează polițe și apoi dispar când trebuie să achite despăgubiri.
Falsă plafonare, creșteri reale
COTAR atrage atenția că în perioada așa-zisei plafonări a tarifelor RCA, prețurile au crescut cu până la 50%, în lipsa oricărei intervenții din partea ASF. În plus, în 2024, instituția nu a aplicat nicio sancțiune firmelor de asigurări, deși numărul reclamațiilor din partea păgubiților a explodat. Mai grav, după liberalizarea completă a pieței programată pentru iulie 2025, transportatorii estimează o nouă creștere de minimum 50% a tarifelor RCA.
Românii devin astfel captivi într-o piață aparent reglementată, dar complet dezechilibrată, în care asigurătorii profită de absența controlului real și de lipsa de reacție a autorității de supraveghere.
Cifrele care contrazic ASF
COTAR demontează și retorica oficială printr-o analiză a datelor reale. Spre exemplu, un vicepreședinte ASF a afirmat recent că frecvența daunelor în România este cu 80% mai mare decât în țările vecine. Datele arată însă altceva: frecvența reală este de 4,9%, comparabilă cu Germania (4,4%) și Italia (4,2%).
În plus, doar 46 de lei din fiecare 100 încasați de companiile de asigurări din polițe auto se întorc în daune plătite. Media europeană este cu mult peste – între 70 și 85 de lei. Diferența nu se regăsește în investiții sau servicii mai bune pentru clienți, ci în profituri record și în buzunarele conducerii firmelor și, indirect, ale protectorilor lor politici.
Soluția propusă: subordonare Ministerului Finanțelor
Având în vedere dezastrul repetat din piața asigurărilor și complicitatea tacită a ASF, COTAR propune reformarea radicală a instituției și trecerea acesteia în subordinea directă a Ministerului Finanțelor. Doar astfel, susțin transportatorii, poate fi stopată spirala falimentelor acoperite și a tarifelor umflate artificial.
Vezi și City Insurance în prag de faliment, sub conducerea lui Dan Odobescu, cumnatul lui Adrian Năstase
În forma sa actuală, spun cei de la COTAR, ASF nu mai are nicio legătură cu misiunea de a proteja consumatorii. A devenit o instituție de decor, folosită pentru a recompensa fidelitatea politică și pentru a garanta liniștea unor afaceri toxice care lasă în urmă milioane de păgubiți.