Un procent de 90% din comunicatele de presă generate de organizațiile din România rămân nepublicate, conform unei cercetări desfășurate de agenția de relații publice Rogalski Damaschin (RDPR).
Astfel, un sfert dintre jurnaliștii intervievați au raportat că primesc între 30 și 50 de comunicate săptămânal, în timp ce alți 25% primesc peste 80 de comunicate. Cu toate acestea, aproape 70% din jurnaliști au afirmat că utilizează doar 10% din acestea pentru a dezvolta conținut editorial.
De altfel, când au fost întrebați despre tipurile de mesaje care pot genera știri sau alte materiale de presă, 92% dintre jurnaliști au indicat relevanța subiectului pentru cititori ca fiind cel mai important factor.
Cifrele și datele cum ar fi studiile de piață, analizele economice, cercetările sociologice sau extragerea unor concluzii de piață pe baza unor comportamente de consum manifestate în platformele sociale și de e-commerce s-au situat pe locul al doilea, menționate de 80% dintre respondenți.
De asemenea, formatul unui comunicat joacă un rol esențial în procesul de selecție editorială. Aproximativ 34% dintre jurnaliști au menționat că scrierea corect gramaticală este crucială, iar 32% au subliniat importanța unui titlu bine formulat, care să atragă atenția imediat.
Interesant este că majoritatea respondenților nu au observat folosirea excesivă a AI în comunicatele primite, însă cei care au identificat astfel de texte au menționat necesitatea unor editări suplimentare. În plus, 48% dintre jurnaliști nu utilizează AI în redactarea propriilor articole, iar 26% o fac doar ocazional.
De ce un comunicat nu devine știre?
Printre motivele principale pentru care un comunicat de presă nu devine știre, jurnaliștii au menționat lipsa relevanței pentru publicul lor și conținutul excesiv publicitar. Textele care promovează produse sau servicii într-un mod evident comercial sunt clasificate ca advertoriale ce nu pot fi încadrate în nicio categorie de interes public.
Mai mult, sărăcia informațiilor de interes public și limbajul artificial și greoi fac dificilă adaptarea celor mai multe comunicate de presă pentru publicare. Alte motive includ subiectele nerelevante, lipsa resurselor vizuale și informații incomplete.
CITEȘTE ȘI: Publică anunțul pentru finalizarea proiectului european la cel mai mic preț posibil
Articolul Doar unul din zece comunicate de presă devine știre și este publicat a fost publicat prima dată în Money Buzz! • Știri Economice, Știri Financiare, Știri Business