În timp ce prețurile mașinilor electrice rămân ridicate – în SUA, un EV nou costă în medie peste 59.000 de dolari, cu peste 10.000 mai mult decât o mașină clasică – producătorii caută soluții mai accesibile pentru mobilitatea urbană. Fiat propune un model inedit și extrem de accesibil pentru livrările pe distanțe scurte: Fiat Tris, un vehicul electric cu trei roți, simplu, eficient și economic.
În Europa, prețul mediu al unei mașini electrice (BEV) a ajuns la aproximativ 66.864 de euro în 2023, în creștere față de anii anteriori și aproape dublu față de prețul mediu din China, care era de 31.165 de euro în aceeași perioadă . Această diferență semnificativă de preț este influențată de factori precum costurile mai mari de producție în Europa, lipsa subvențiilor guvernamentale consistente și concentrarea pe modele din segmentul premium .
În România, prețul mediu al unei mașini electrice este estimat la aproximativ 62.000 de euro, situându-se sub media europeană, dar rămânând totuși ridicat în comparație cu alte piețe . Această situație evidențiază provocările cu care se confruntă consumatorii europeni în accesarea vehiculelor electrice la prețuri accesibile, în ciuda eforturilor de promovare a mobilității electrice pe continent.
Piaggio Ape și Fiat Tris
Inspirat de legendarul Piaggio Ape, Tris este primul vehicul cu trei roți al Fiat și vine cu un design prietenos, dimensiuni compacte și autonomie decentă. Este destinat livrărilor urbane, în special pentru segmentul „ultimul kilometru”, acolo unde aglomerația și spațiul redus fac imposibilă utilizarea vehiculelor clasice.
Caracteristici tehnice și autonomie
Fiat Tris are o baterie de 6,9 kWh care asigură o autonomie de aproximativ 90 km (conform WMTC). Încărcarea completă durează 4 ore și 40 de minute, iar până la 80% din capacitate se atinge în 3 ore și jumătate – totul doar cu un prelungitor conectat la priză standard de 220V, fără stații dedicate.
Motorul electric de 48 de volți oferă 12 CP și 45 Nm, suficient pentru o viteză maximă de 45 km/h. Tris poate transporta până la 540 kg sarcină utilă și are o lungime de 3,17 metri – suficient pentru a găzdui un europalet.
Design simplu și funcțional
Fiat Tris nu dispune de uși, ABS sau control al tracțiunii, dar este stabilizat de puntea spate lată și anvelopele de 12 inci. În cabină, șoferul beneficiază de un afișaj digital de 5,7 inci, centuri de siguranță în trei puncte și spații de depozitare inteligente.
Disponibil în versiuni platformă, pick-up și cabină cu șasiu, Fiat Tris va fi produs în Maroc. Inițial, va fi comercializat în Orientul Mijlociu și Africa, iar Europa, inclusiv România, ar putea urma.
„Tris este o soluție accesibilă și sustenabilă pentru mobilitate urbană și livrări eficiente. Este un produs care vorbește un limbaj universal”, a declarat Olivier Francois, CEO Fiat și director global de marketing Stellantis.
O soluție practică pentru orașele românești?
Fiat Tris s-ar putea potrivi perfect în peisajul urban din România, unde orașele se confruntă cu trafic intens, lipsă de locuri de parcare și cerere în creștere pentru servicii de livrare. Cu un cost redus de achiziție și operare, Tris ar putea deveni o alternativă viabilă pentru IMM-uri, curieri sau servicii municipale.