Mark Reckase, expert global în evaluare educațională, sprijină reforma din România

Profesorul Mark D. Reckase, una dintre cele mai influente voci globale în domeniul evaluării educaționale și psihometriei, va colabora cu experți români pentru a sprijini reforma sistemului de evaluare din România, ca parte a unui demers inițiat de Ministerul Educației. Într-un interviu acordat în exclusivitate, el subliniază necesitatea urgentă de standardizare riguroasă în educație, pentru a asigura echitate, coerență și calitate.

Profesorul Mark D. Reckase

Reckase este distins Profesor Eminent la Michigan State University și fost președinte al prestigioasei National Council on Measurement in Education (NCME). Autor de referință în domeniu, a publicat lucrări fundamentale despre computerized adaptive testing, item response theory multidimensională și metoda standard setting, inclusiv ghiduri teoretice pentru definirea și aplicarea standardelor în testare.

Nevoia de standarde clare

„Societățile moderne își asumă responsabilitatea de a stabili ce trebuie să știe copiii și cât de mult trebuie să știe”, afirmă Reckase. El avertizează că, fără standarde elaborate științific, fiecare școală sau profesor fixează obiective arbitrare, ceea ce afectează pregătirea elevilor pentru viață .

Schema propusă de evaluare modernă presupune:

definirea unui eșantion reprezentativ de sarcini,

utilizarea scalelor continue pentru a poziționa elevii pe o hartă a competențelor.

Aceste principii se bazează pe modele statistice avansate, precum IRT MIRT, folosite intens de Reckase în cercetările sale.

Expertiză recunoscută internațional

În interviu, Reckase subliniază faptul că va adapta metode testate în proiecte derulate în țări membre OECD și UNESCO, ținând cont de specificul românesc. El a fost implicat în proiecte internaționale privind testarea standardizată, contribuind la construirea unor sisteme educaționale echitabile și comparabile.

Vezi și Academicienii, profesorii şi experţii implicaţi în realizarea unei noi legi a Educaţiei

The Psychometrics of Standard Setting: Connecting Policy and Test Scores (2022), cartea sa recentă, prezintă un cadru unificat pentru definirea și validarea standardelor de performanță în contextul politicilor educaționale, subliniind rolul instrumentelor psihometrice în legitimarea inferențelor din rezultatele testelor.

Contextul colaborării în România

În noul proiect al Ministerului Educației, Reckase colaborează cu experți români pentru:

  • adaptarea metodelor de standard setting la realitățile locale,
  • stabilirea unor standarduri clare de competență pentru evaluările școlare,
  • consolidarea unui sistem educațional eficient, echitabil și comparabil în plan internațional.

Acest demers reprezintă o oportunitate pentru România de a implementa evaluări științifice, inspirate de modelele dezvoltate de experți precum Reckase și a alinia politica de evaluare cu bune practici recunoscute global.

Articolul Mark Reckase, expert global în evaluare educațională, sprijină reforma din România apare prima dată în Pedagoteca.