Ministerul Educației a anunțat publicarea raportului rezultat după dezbaterea națională privind planurile-cadru pentru învățământul liceal, precum și a variantei finale a acestora. Totodată, a fost lansat în consultare publică proiectul planului-cadru care va sta la baza pilotării reformei în liceele selectate. Sugestiile pot fi transmise până pe 26 iunie la adresa [email protected].
Potrivit ministrului Educației, Daniel David, reforma va începe cu elevii care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026–2027, iar impactul acesteia este așteptat să se vadă în aproximativ cinci ani.
„Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu s-au adaptat la noile evoluții tehnologice și didactice”, a declarat ministrul.
Principalele noutăți din noile planuri-cadru
Noile planuri-cadru urmăresc echilibrarea disciplinelor în funcție de profilul liceal, cu accent pe cele opt competențe-cheie europene, printre care: comunicare, STEM, competențe digitale, civice, antreprenoriale și culturale.
Exemple de modificări:
Profil real, mate-info: o oră în plus la matematică, informatică și TIC.
Profil real, științele naturii: o oră în plus la chimie și biologie în fiecare an.
Profil umanist, științe sociale: două ore în plus la limba română, limbă modernă 1 și socio-umane.
Profil umanist, filologie: două ore în plus la limba română și limbă modernă 1.
Pe lângă varianta standard, a fost propusă și o variantă de plan-cadru pilot, care încurajează descentralizarea și personalizarea educației la nivelul fiecărei unități de învățământ. Liceele care aleg să piloteze vor include în contractul educațional variantele proprii de plan-cadru și vor beneficia de asistență de specialitate din partea ministerului.
Următorii pași: programe, manuale și formarea profesorilor
După adoptarea planurilor-cadru, Ministerul Educației va demara:
Elaborarea programelor – cu conținuturi „aerisite”, relevante, în colaborare cu specialiști preuniversitari și universitari.
Crearea manualelor – în formate clasice și digitale, cu integrarea de activități interactive, inteligență artificială și metode moderne.
Formarea cadrelor didactice – prin programe special concepute pentru adaptarea la noul curriculum.
Un aspect important este ca 25% din timpul fiecărei discipline să fie destinat pentru consolidare, activități remediale și aplicarea practică a cunoștințelor în viața de zi cu zi.
Obiectivul reformei: educație relevantă, competențe aplicabile
Conform Raportului QX, scopul reformei este formarea unor absolvenți capabili să se integreze pe piața muncii sau să își continue studiile, cu accent pe gândirea critică, învățarea continuă și respingerea pseudoștiinței.
„Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, care să reducă abandonul școlar și analfabetismul funcțional”, a subliniat Daniel David.
Articolul Ministerul Educației a publicat noile planuri-cadru pentru liceu apare prima dată în Pedagoteca.