Asociația pentru Valori în Educație (AVE), cu sprijinul BRIO și susținerea asociației Comunitatea pentru Excelență în Management Școlar (CEMS), prezintă public „Profilul de competențe al directorilor de școală din România”. Scopul acestui document este să sprijine dezvoltarea direcționată și coerentă a directorilor, în acord cu nevoile actuale ale sistemului educațional românesc.
Premieră în România: Profilul de competențe al directorului de școală, lansat de AVE și CEMS, cu sprijinul BRIO
Totodată, propunerea vine în sprijinul sistemului de educație. Organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar se va realiza în baza standardelor profesionale care formează profilul profesional al managerului școlar, aprobate prin ordin al ministrului educației. În prezent, în România sunt peste 10.000 de directori și directori adjuncți.
Acest instrument definește un set clar și măsurabil de abilități esențiale pentru conducerea eficientă a unei unități de învățământ preuniversitar. Documentul oferă un cadru util pentru ca directorii să își înțeleagă propriul profil de leadership, să își planifice dezvoltarea profesională și să își evalueze progresul în mod structurat.
„AVE aduce o expertiză solidă în procesul de recrutare a directorilor, fiind implicată activ în selecțiile din 2016 și 2021. Pentru viitorul concurs este esențial ca procesul să se bazeze pe un standard validat și adaptat realităților din școli. Credem că funcția de director de școală are un rol distinct, nu este o extensie a meseriei de profesor. Ea presupune competențe de leadership, management și viziune strategică. Toate aceste competențe trebuie evaluate riguros și sprijinite prin cursuri de formare continuă. Profilul de competențe dezvoltat a fost deja folosit în programele noastre dedicate liderilor din educație și a fost rafinat pe baza feedbackului oferit de directorii de școli, absolvenți ai Academiei de Leadership și Management Școlar. În acest context, îl considerăm cel mai adecvat și relevant instrument care poate fi integrat în cadrul legislativ ca reper pentru selecția directorilor de școală”, a explicat Simona Pavelescu, Director Executiv Asociația pentru Valori în Educație.
Procesul de creare a profilului s-a desfășurat în perioada 2021-2022 de echipele AVE și BRIO, sub coordonarea metodologică a Prof. Univ. Dr. Dragoș Iliescu, fiind bazat pe cercetare internațională și modele validate în țări precum Marea Britanie, Canada, Australia sau Finlanda. Profilul de competențe a fost validat în cadrul Academiei de Leadership și Management Școlar, ediția 2022-2023, de către 112 directori.
În cadrul colaborării menționate, AVE și-a fundamentat activitatea de advocacy care a condus la introducerea în sesiunile de concursuri pentru ocuparea funcției de director (2016 și 2021) a testelor de abilități cognitive, componentă esențială în procesul de selecție care urmărește capacitatea de analiză, rapiditatea în luarea deciziilor și inteligența operațională necesare unui rol de leadership.
În vara anului 2024, AVE a sprijinit procesul de constituire a asociației Comunitatea pentru Excelență în Management Școlar (CEMS). Atunci, directori din 32 de județe au hotărât să se asocieze într-o organizație nouă, reprezentativă, pentru a se pregăti mai bine pentru rolul de director. În acest context, au lucrat împreună cu AVE, în ultimele luni, la actualizarea profilului profesional și a standardelor pentru selecția și evaluarea directorilor de școli din România, în acord cu prevederile art. 194 (1) din noua Lege a Învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Profilul are la bază 8 dimensiuni care descriu în detaliu principalele cerințe și practici din activitatea directorilor de școli, organizate în 3 mari categorii de conținut (resurse umane, gândire strategică și leadership operațional, respectiv oportunități și schimbări).
- Conducerea școlii și luarea deciziilor
- Oferirea de sprijin și cooperare în cadrul școlii și în afara ei
- Interacțiunea cu ceilalți și prezentarea informațiilor
- Analiza și interpretarea informațiilor
- Cercetarea și conceptualizarea strategică
- Organizarea și executarea sarcinilor
- Adaptarea la schimbare și gestionarea presiunilor
- Demonstrarea spiritului antreprenorial la nivel de școală
În baza profilului de competențe, AVE România și BRIO au dezvoltat și un test de evaluare dedicat directorilor de școală: SLA360. Acesta este un instrument de auto-evaluare și feedback de tip 360°, prin care directorii înțeleg și aleg competențele pe care au nevoie să le consolideze.
Evaluarea include feedback din partea persoanelor aflate pe niveluri ierarhice diferite: colegi directori (pe același nivel), profesori (nivel subordonat) și inspectori școlari (nivel superior). Rezultatul este un profil de leadership bine conturat, care evidențiază atât punctele tari, cât și ariile în care este nevoie de dezvoltare. În prezent, instrumentul este utilizat în cadrul Programului de Transformare a Școlilor din România, dezvoltat de AVE. Până în prezent, 106 directori au fost deja evaluați cu ajutorul SLA360.
Profilul de competențe propus își dorește să vină în întâmpinarea prevederilor art. 194 din Legea învățământului preuniversitar, potrivit cărora „(1) Recrutarea, încadrarea, formarea şi evaluarea persoanelor care realizează managementul unităţilor de învăţământ preuniversitar se realizează în baza standardelor profesionale care formează profilul profesional al managerului şcolar, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.”
Acest ultim scop este aliniat și cu interesele și misiunea nou constituitei Comunități pentru Excelență în Management Școlar (CEMS), singura asociație profesională a directorilor de unități de învățământ, cu acoperire națională.
Articolul Premieră în România: Profilul de competențe al directorului de școală, lansat de AVE și CEMS, cu sprijinul BRIO apare prima dată în Pedagoteca.