Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat luni sosirea primului tren electric regional PESA 655-5 (RE-R103), produs de constructorul polonez PESA. Acesta face parte dintr-un lot de 62 de trenuri destinate traficului regional și suburban, care au fost contractate de ARF în ianuarie 2024.
PESA, liderul pieței poloneze de producție de vehicule feroviare, a respectat termenii contractuali, livrând prima unitate conform planului, pentru a permite testarea și omologarea acesteia. ARF subliniază că acest lucru reprezintă un pas important în modernizarea transportului feroviar din România.
Trenul va fi expus publicului în cadrul unei conferințe
Primul tren electric regional PESA 655-5 va fi expus publicului pentru prima dată la Conferința de Operare Feroviară & Material Rulant, organizată de Club Feroviar, la Oradea, în perioada 21-22 mai 2025. ARF informează că trenul va putea fi vizionat pe 22 mai 2025, începând cu ora 10:00, la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, situat în apropierea stației de cale ferată.
Detalii despre contractul de achiziție
La 30 ianuarie 2023, Autoritatea pentru Reformă Feroviară și producătorul polonez PESA au semnat contractul de achiziție pentru 62 de rame electrice regionale (RE-R). Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, iar finanțarea este asigurată prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027, cu cofinanțare de la bugetul de stat.
Rutele pe care vor circula trenurile PESA
Contractul a fost împărțit în trei loturi, fiecare având destinații diferite pentru transportul feroviar de călători:
Lotul 1: 20 rame electrice regionale RE-R pentru rutele București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani.
Lotul 2: 23 rame electrice regionale RE-R pentru rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița.
Lotul 3: 19 rame electrice regionale RE-R pentru rutele București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, București Nord – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.
Aceste trenuri vor contribui semnificativ la modernizarea infrastructurii feroviare din România, oferind un transport mai rapid și mai eficient pe rutele regionale și suburbane.