Profitul net al Grupului BRD a crescut cu 7,2% în primul trimestru

Profitul net al Grupului BRD a crescut cu 7,2% în primul trimestru, la 350 de milioane de lei, de la 326 de milioane de lei în perioada similară a anului trecut, arată raportul publicat miercuri de bancă.

Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut în primele trei luni cu 9,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, la 1,08 miliarde lei (comparativ cu 985 milioane lei în primul trimestru din 2024).

La nivel individual, banca a raportat un venit net bancar de 1,04 miliarde lei (+10,6%) în primele trei luni, şi un profit net de 334 milioane lei (+3,8%).

Activele totale ale băncii, la sfârşitul lunii martie 2025, erau de 85,6 miliarde lei.

”Venitul net bancar al Grupului BRD a crescut în trimestrul 1 2025 cu 9,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, fiind susţinut de creşterea veniturilor nete din dobânzi şi a veniturilor nete din comisioane. Veniturile nete din dobânzi au înregistrat un avans de 5,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, datorită efectului pozitiv al volumelor, determinat de creşterea creditelor atât pe segmentul retail, cât şi pe segmentul companiilor. Cheltuielile cu dobânzile au scăzut pe bază anuală ca urmare a ajustării costurilor de finanţare la nivelurile mai scăzute ale ratelor dobânzilor”, arată raportul băncii.

Veniturile nete din comisioane au înregistrat un avans puternic, crescând cu 29% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, datorită veniturilor mai mari asociate activităţilor legate de carduri, custodie, transferuri şi activităţi de creditare, incluzând şi un venit excepţional legat de comisioane asociate tranzacţiilor, fiind însă temperate de costurile asociate operaţiunii de transfer sintetic al riscurilor semnificative (SRT).

Alte venituri bancare au rămas cvasi-constante (-1,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024), ca urmare a unor componente care s-au compensat reciproc: venituri mai mari din schimburi valutare, contrabalansate de rezultate mai mici din instrumente derivate şi alte instrumente de tranzacţionare ca urmare a unui efect de bază.

Venitul operaţional brut al Grupului BRD a ajuns la 507 milioane lei în primele trei luni ale acestui an (+11,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024).

Calitatea portofoliului de credite a rămas solidă în trimestrul 1 2025, cu o rată a creditelor neperformante (NPL) aproape de nivelul minim record, ajungând la 2,2% la sfârşitul lunii martie 2025 (sub media sistemului bancar, de 2,5% la sfârşitul lunii februarie 2025), în timp ce rata de acoperire a creditelor neperformante, NPL, se menţine la un nivel confortabil (77,8% la sfârşitul lunii martie 2025). Evoluţia costului net al riscului confirmă tendinţa de normalizare, cu o alocare netă de provizioane de 79 milioane lei în trimestrul 1 2025 (comparativ cu 54 milioane lei în trimestrul 1 2024), determinată de avansul comercial pe segmentul retail, în timp ce segmentul companiilor continuă să beneficieze de recuperări ale creditelor neperformante.

”Rezultatul net al Grupului BRD a fost de 350 milioane lei, în creştere cu 7,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce rata de rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) a atins 14,5% în T1 2025, similar cu trimestrul 1 2024”, mai arată raportul.

Rata de adecvare a capitalului pentru BRD, la nivel individual, se află la un nivel confortabil, de 23% la sfârşitul lunii martie 2025, excluzând impactul noilor tratamente temporare reglementare (valabile până la 1 ianuarie 2026).

Cheltuielile operaţionale au crescut în trimestrul 1 2025 cu 8,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, reflectând contextul inflaţionist persistent şi competitivitatea ridicată de pe piaţa muncii. Cheltuielile cu personalul au crescut cu 8% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, ca urmare a ajustărilor salariale şi a altor beneficii. Alte costuri (excluzând taxa pe cifra de afaceri şi contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi Fondul de Rezoluţie) au crescut în principal din cauza cheltuielilor legate de servicii IT&C şi consultanţă.

Pentru 2025, contribuţia cumulată la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare şi Fondul de Rezoluţie a crescut la 49,6 milioane lei, de la 43,1 milioane lei în trimestrul 1 2024. Taxa de 2% pe cifra de afaceri a fost de 32,4 milioane lei pentru trimestrul 1 2025, comparativ cu 30,4 milioane lei în trimestrul 1 2024, datorită veniturilor mai mari înregistrate în perioada analizată.

„BRD a avut un început de an bun. Primele trei luni au adus creşteri ale volumelor comerciale atât pe segmentul companiilor, cât şi pe cel de retail, cu credite nete în sold mai mari cu 21% comparativ cu sfârşitul lunii martie 2024. Creditarea companiilor a condus creşterea, cu un plus de 32% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce creditarea pe segmentul retail a continuat şi ea să se majoreze, înregistrând o creştere de 14% a creditelor în sold faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Producţia de credite acordate persoanelor fizice a atins 3,3 miliarde lei, aproape de nivelurile record, mai mare cu 41% faţă de T1 2024, fiind susţinută de creşterea volumului creditelor de consum şi al creditelor ipotecare. BRD rămâne dedicată construirii unei economii sustenabile, oferind finanţare pentru a sprijini tranziţia energetică şi atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale României, producţia de finanţări sustenabile ajungând la aproape 207 milioane euro în T1 2025. YouBRD, aplicaţia noastră de mobile banking, continuă să crească atât în privinţa numărului de utilizatori (1,76 milioane, +19% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent), cât şi în privinţa numărului de tranzacţii (8,6 milioane, +20% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent). Din punctul de vedere al performanţei financiare, BRD a înregistrat o creştere susţinută a veniturilor iar raportul cost-venit a fost îmbunătăţit, beneficiind de un impuls comercial dinamic, menţinut şi de cheltuieli operaţionale mai reduse comparativ cu ritmul de creştere a veniturilor. Calitatea activelor a rămas solidă, în timp ce nivelurile de lichiditate şi capital au continuat să fie robuste, poziţionând favorabil BRD pentru creşterea viitoare”, a spus Maria Rousseva, CEO, BRD Groupe Societe Générale.

Creditele nete în sold, inclusiv finanţările de leasing, au ajuns la 51,6 miliarde lei, marcând o creştere de 20,5% faţă de sfârşitul lunii martie 2024, susţinută de o activitate de creditare viguroasă pe segmentele companii şi persoane fizice. Creditarea companiilor s-a remarcat ca principal motor de creştere, cu un avans anual de 31,9%, în timp ce segmentul retail a continuat să câştige tracţiune, înregistrând o creştere solidă de 13,6% în dinamică anuală, la sfârşitul lunii martie 2025.

Primele trei luni ale anului 2025 au fost solide în ceea ce priveşte activitatea de creditare a persoanelor fizice, producţia ajungând la 3,3 miliarde lei, în creştere cu 41% faţă de T1 2024, bazându-se pe o performanţă robustă atât a creditelor de consum, cât şi a creditelor pentru locuinţe. Producţia de credite de consum a totalizat 1,9 miliarde lei, în creştere cu 31% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, în timp ce producţia de credite pentru locuinţe a menţinut un ritm de creştere foarte puternic, +59% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, până la 1,4 miliarde lei. Această performanţă solidă a fost însoţită de o creştere a valorii medii finanţate, precum şi de creşterea numărului de credite acordate, inclusiv a creditelor online (mai mult de jumătate din creditele de consum negarantate au fost acordate online, comparativ cu o treime în trimestrul 1 2024).

La sfârşitul lunii martie 2025, creditele în sold pentru persoane fizice au crescut cu +13,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. În plus, segmentul small business a contribuit la această tendinţă pozitivă, creditele nete în sold fiind în creştere cu 17,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024, ca urmare a mai multor îmbunătăţiri ale ofertei standard de credite şi a angajamentului băncii de a participa la iniţiativele guvernamentale de sprijinire a IMM-urilor.

Activitatea de leasing şi-a continuat traiectoria solidă de creştere, cu finanţări nete în sold în creştere cu +15,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024, depăşind 2 miliarde de lei la sfârşitul lunii martie 2025, oferind soluţii de finanţare accesibile şi eficiente, adaptate nevoilor clienţilor.

Finanţările sustenabile noi au cumulat 206,8 milioane euro în trimestrul 1 2025. Pentru companii, acestea au acoperit diverse sectoare, precum energie curată, mobilitate verde, finanţare albastră (blue finance) prin sprijinirea colectării, tratării şi distribuţiei apei, energie regenerabilă şi agricultură sustenabilă. Pentru segmentul retail, finanţările au vizat achiziţionarea de imobile cu clasa de eficienţă energetică A, construite înainte de sfârşitul anului 2020, credite pentru studii şi împrumuturi pentru proiecte finanţate din fonduri UE sau ajutoare de stat dedicate clienţilor companii mici.

La data de 31 martie 2025, reţeaua băncii a ajuns la 358 de sucursale (comparativ cu 391 la 31 martie 2024) şi un număr în creştere de zone self-service, disponibile 24/7, care acoperă peste 60% din reţea (217 faţă de 201 la 31 martie 2024).

BRD – Groupe Société Générale operează o reţea de 358 de unităţi.