Șefa CNAS, supărată pe IT-iștii din România

Resursa umană în domeniul IT la Casa Națională de Asigurări de Sănătate este una deficitară, pentru că specialiștii nu sunt motivați de salariile oferite și pleacă, a declarat, marți, președinta CNAS, Valeria Herdea, la Comisia de specialitate din Camera Deputaților.

‘Orice problemă de natură managerială consistă în trei lucruri: resursa umană, resursa materială și resursa educațională. Dar resursa cea mai importantă e resursa umană pe care o ai sau nu o ai. Avem în acest moment oameni, dar oamenii din IT, știți foarte bine, nu vin la salariile pe care le putem oferi noi. Asta este o realitate foarte serioasă. Oamenii câștigă de 10 ori mai mult în domeniul IT decât putem oferi noi la Casa de Asigurări. S-au creat cinci astfel de posturi, doar două s-au putut ocupa, pentru că oamenii cu adevărat pregătiți nu au venit înspre noi, iar cei care au venit au înțeles de abia după aceea care sunt particularitățile și unul a plecat după o săptămână, când a văzut volumul de muncă. Volumul de muncă înseamnă că începi în zori și termini noaptea, dacă termini, și s-ar putea să n-ai nici noapte’, a explicat președinta CNAS la Comisia de IT și Tehnologia Informației din Camera Deputaților, unde a fost invitată de președintele comisiei, Radu Miruță.

Resursa materială, a completat Herdea, a fost condiționată întotdeauna de alocările bugetare.

‘Se fac eforturi de a face planul anterior cu ce ai nevoie în acel an și bugetăm lucrurile acestea. (…) Am trecut și prin perioada pandemică, încă din 2020 – 2021 s-a atras atenția asupra faptului că acest sistem nu va funcționa. Mentenatorii noștri ne atrag atenția, de asemenea, că sistemul nu va funcționa dacă nu intervenim. Dacă facem alocări bugetare nu înseamnă că și avem acei bani. A venit Ordonanța 107, de exemplu, în toamnă, și ne-a oprit. Mai există ceva. Dacă nu vom avea modificări legislative în viitorii ani spre a simplifica, a debirocratiza modalitatea de achiziție, să știți că și ceilalți președinți care vor veni după mine vor avea aceeași problemă. Șase luni durează în SEAP să ridic o solicitare și după șase luni vine ordonanța și spune că nu mai poți să faci achiziții. Am avut tot sprijinul pe care l-am putut avea. Am adus anul trecut 4 miliarde în plus la sistemul medical. Deci, nu se poate spune că n-am fost susținuți, dar am mers spre partea medicală’, a afirmat președinta CNAS.

Valeria Herdea a amintit că platforma informatică a asigurărilor de sănătate – PIAS 1 – a fost inițiată din 2002, este foarte veche, iar acum funcționează cu intermitențe, iar în acest an disfuncționalitățile au devenit mult mai evidente.

‘Am și anunțat în conformitate cu prevederile legale această indisponibilitate și rând pe rând în data de 7 și în data de 12 am ridicat două dintre măsurile care vor permite furnizorilor să poată să transmită și să înregistreze, de fapt, serviciile medicale. Suntem în scenariul în care chiar am avut parte de sprijin și, inclusiv, domnul premier, am vorbit cu dânsul, ne sprijină, dar avem această situație și este corect și civilizat să o prezentăm în fața dumneavoastră. Suntem, practic, în scenariul în care se acordă asistență medicală fiecărui cetățean care o solicită, în acest sens s-a luat legătura cu Casele județene de asigurări de sănătate, cu furnizorii, cu reprezentanții furnizorilor, respectiv societăți profesionale. Suntem într-o perioadă de mentenanță în care se fac testări, intervenții pe această platformă, inclusiv s-au anunțat perioade de indisponibilitate totală. Ce se întâmplă cu pacientul? (…) Până la urmă, măsurile sunt importante. Deci, în primul rând, am securizat pentru fiecare dintre cei care sunt pe platformă păstrarea confidențialității datelor pe care le prelucrăm. Au fost convocate echipe interdisciplinare, lucrăm în acest moment cu echipe lărgite’, a detaliat președinta CNAS.

Vezi și CNAS nu găseşte IT-işti, deşi oferă salariu de 3.900 de euro net

Ea a punctat că s-au demarat lucrările de mentenanță. ‘S-a lucrat zi și noapte în ultima perioadă și suntem în situația astăzi în care se trece la testare’, a adăugat Valeria Herdea.

Președinta CNAS a precizat că platforma asigură în acest moment 42.000 de furnizori de servicii medicale.

‘Echipa internă a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate supervizează permanent aceste lucrări. Toți specialiștii sunt în permanentă legătură cu mentenatorii. Fiecare mentenator, la rândul său, este verificat. Dar, revin, sistemul este foarte, foarte vechi. Eu pot să scot vinovat pe oricine, dar, atât timp cât sistemul meu este foarte vechi, va cădea din nou. Se vindecă și din nou apare disfuncționalitatea. Din păcate, cu asta ne luptăm. Cel puțin de la momentul în care mi-am preluat mandatul, din 16 ianuarie anul trecut. Suntem în această luptă permanentă. Cred că soluția este să ajung în PIAS 2 cu acest sistem, așa greu cum merg, dar să ajung să implementez PIAS 2, ceea ce și fac oamenii mei. În momentul acesta, principala mea activitate este să mă calez de un an și ceva pe supraviețuirea cu acest sistem și nu neapărat pe pedepsire, atât timp cât în Casa de asigurări am o echipă care chiar lucrează și sunt în situația în care căutăm oameni și, din păcate, nu este ofertant să lucrezi în Casa de asigurări. Au fost, să știți, am organizat concursuri repetate pentru ocupare de posturi, au venit doi care s-au calificat și au trecut de primele probe și care, din păcate, nu au înțeles foarte bine particularitățile sistemului, pentru că sunt niște particularități, este o funcționare permanentă. Deci, credeți-ne că încercăm să facem tot ce se poate și am căutat cele mai bune soluții pentru mentenanță’, a completat Herdea.

Dacă prima platformă a fost proiectată în 1999 pentru a funcționa cu aproximativ 10.000 – 15.000 de furnizori, acum există un număr de 42.000 de furnizori de servicii medicale, a indicat Valeria Herdea.

‘Deci, volumul pe care îl avem la acest moment este foarte mare. Ce este important este că pe această platformă au lucrat echipe diferite, fiecare aducând la rândul său tehnologia etapei și perioadei respective. Sigur că asta nu ne ajută foarte mult. (…) Sunt conștientă de faptul că avem nevoie să supraviețuim până la anul, (…) pentru a oferi servicii medicale, pentru că avem nevoie de cealaltă platformă care se pregătește și care este pregătită pentru 70.000 de furnizori. Deci, lucrurile vor evolua cu totul altfel, iar tehnica este de ultima generație’, a transmis președintele CNAS.