Smartphone-ul în clasă: obstacol sau aliat în predare? SMART LESSON – Proiectul care reinventează rolul profesorului în era digitală

Trăim într-o eră digitală în care informația circulă cu viteza unui click, iar generațiile de elevi vorbesc pe un limbaj nou –  digital, interactiv, vizual. Misiunea cadrelor didactice nu este doar să predea conținuturi, ci să găsească forme relevante și atractive pentru elevi de a le transmite aceste conținuturi.

De asemenea, în ziua de astăzi, știm cu toții că elevii vin la școală cu tehnologia în buzunar, dar școala, adesea, nu o integrează eficient. Aici a intervenit SMART LESSON, un proiect european care și-a propus să transforme smartphone-ul dintr-un factor perturbator într-un instrument pedagogic cu valoare reală.

Smartphone-ul în clasă: obstacol sau aliat în predare? SMART LESSON – Proiectul care reinventează rolul profesorului în era digitală

Conform Comisiei Europene, între 30% și 53% dintre elevii europeni folosesc smartphone-ul în scopuri educaționale, iar acest procent este în creștere. Prin implementarea unei metodologii clare, acesta devine un instrument educațional facil la îndemâna profesorilor.

SMART LESSON este mai mult decât un proiect Erasmus+, este o schimbare de viziune asupra predării. Conceput și implementat de 10 parteneri din Italia, Grecia, Letonia,Spania și România, Asociația GO-AHEAD reprezentând România, proiectul oferă O NOUĂ ABORDARE și INSTRUMENTE INOVATOARE pentru ca profesorii să aibă posibilitatea de a preda modalități noi de învățare cu ajutorul smartphone-ului, nu doar să-l tolereze în clasă.

Ce aduce nou această abordare?

Smartphone-ul nu este doar o unealtă, ci un mediu de învățare. SMART LESSON propune o inversare a perspectivei: nu doar elevul învață folosind smartphone-ul, ci învățarea însăși este proiectată pentru smartphone. Lecțiile sunt concepute modular, interactive, orientate spre colaborare și explorare digitală.

Profesorul devine designer de experiențe educaționale digitale. Prin SMART LESSON, cadrul didactic primește nu doar „rețete”, ci instrumente pedagogice cu care își poate construi propriile trasee de învățare. Accentul se pune pe personalizare, autonomie și creativitate.

Vezi și: Pentru prima dată, Generația Tech ajunge în toată țara: o nouă ediție începe pe 15 mai și pune la dispoziție 1.500 de burse

Se predă învățarea – nu doar conținutul. Elevii nu primesc doar informații, ci învață cum să învețe cu ajutorul tehnologiei: cum să caute informații corecte, cum să colaboreze online, cum să-și structureze ideile vizual, cum să se autoevalueze.

Instrumentele inovatoare concepute de partenerii proiectului și oferite de SMART LESSON includ:

  •  Ghiduri metodologice pentru proiectarea lecțiilor bazate pe smartphone
  •  Aplicații educaționale recomandate, testate în clasă
  •  Șabloane și fișe de lucru optimizate pentru lucrul pe mobil
  •  Metode de predare interactive (learning by doing, peer learning, gamificare)
  •  Instrumente de evaluare digitală adaptate învățării mobile
  •  Tutoriale video și cursuri pentru formarea profesorilor în design pedagogic digital

Toate aceste resurse sunt disponibile gratuit, în mai multe limbi, pe platforma proiectului: www.smartlesson.eu/tools .

De ce este SMART LESSON o soluție viabilă în România?

Integrarea tehnologiei în procesul didactic nu mai este o opțiune, ci o necesitate. Conform unei analize elaborate de Asociația GO-AHEAD în 5 județe din România (Maramureș, Brașov, Prahova, Mehedinți, Caraș Severin) în care au fost implicate peste 1400 cadre didactice:

  • 4 din 10 cadre didactice declară că folosesc zilnic tehnologia în predare
  • 1 din 4 profesori spun că o utilizează frecvent (2–5 ori/săptămână)
  • iar doar 1 din 20  de profesori afirmă că nu o folosesc deloc.

Aceste cifre ne arată o direcție clară: tehnologia a intrat în clase și sprijină elevii, nu doar să învețe, ci să participe activ la procesul de învățare, să exploreze și să colaboreze eficient cu profesorii.

Elevii sunt deja familiarizați cu dispozitivele mobile – SMART LESSON vine să traducă acest potențial într-un cadru educațional eficient.

„Profesorii nu au nevoie doar de aplicații, ci de viziune pedagogică. SMART LESSON oferă exact acest lucru: un cadru coerent în care tehnologia devine aliatul educației. Nu este vorba despre a introduce telefoane în clasă, ci despre a introduce clasa în realitatea digitală în care elevii deja trăiesc.”Adeline Duca, Vicepreședinte Asociația GO-AHEAD, România

De ce contează acest proiect pentru România?

România se află în plin proces de digitalizare a educației, iar SMART LESSON vine în sprijinul profesorilor cu un model replicabil, eficient și adaptat chiar și școlilor cu resurse minime. Folosește ceea ce deja există – smartphone-ul – și îl transformă într-un spațiu de învățare accesibil oricui, oriunde.

SMART LESSON este mai mult decât un set de unelte – este o invitație la regândirea actului educațional în cheia tehnologiei deja prezente în viața elevilor. O lecție construită pentru smartphone nu este o lecție simplificată – ci una adaptată la modul în care noile generații interacționează, învață și cresc.

Accesează smartlesson.eu/tools, explorează resursele și alătură-te comunității profesorilor care nu doar folosesc tehnologia, ci o transformă în educație.

Scopul proiectului Erasmus+ Smart Lesson este de a crea noi metodologii care să faciliteze integrarea instrumentelor digitale în cadrul orelor de curs. Proiectul reunește experți în educație din 5 țări: Grecia, Italia, Letonia, România și Spania. Mai multe detalii despre proiect la adresa de internet https://smartlesson.eu/ .

Articolul Smartphone-ul în clasă: obstacol sau aliat în predare? SMART LESSON – Proiectul care reinventează rolul profesorului în era digitală apare prima dată în Pedagoteca.