Șoferii români își iubesc mașinile atât de tare că, deși le-ar putea înlocui cu unele noi, preferă să le tot repare pe cele vechi. Dar această ”meteahnă” este un apanaj al Est-europenilor. Astfel, vârsta medie a vehiculelor în țări din Europa Centrală și de Est a atins sau depășit 12 ani, cu toate acestea, majoritatea șoferilor nu consideră că vehiculele lor sunt vechi, iar 44% spun că mașina lor ”nu mai e nouă, dar nici veche”, relevă rezultatele unui studiu de specialitate dat luni publicității.
Studiul, realizat de Grupul MOL, s-a bazat pe răspunsurile a peste 1.700 de membri ai programului de loialitate MOL Move din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia și Slovenia și a analizat obiceiurile legate de întreținerea mașinilor și atitudinea față de carburanții premium.
Datele oficiale ale UE arată o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15,5 ani în România, 15,1 ani în Slovacia și 16,2 ani în Cehia. Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate țările, ceea ce sugerează că mulți șoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a mașinilor lor. În România, doar 20% dintre respondenți cred că vehiculul lor este vechi – deși aproape jumătate dintre ei (47%) conduc mașini mai vechi de 10 ani.
De asemenea, studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre șoferii din regiune nu intenționează să își schimbe mașina în următorii cinci ani – indiferent de vârsta acesteia. În mod îngrijorător, unul din zece respondenți (10%) a declarat că în prezent nu își permite nici măcar o reparație minoră. Această lipsă de flexibilitate financiară și amânarea întreținerii prezintă riscuri semnificative pentru siguranța rutieră, subliniază autorii studiului.
Vezi și Mai multe mașini SH înmatriculate în România în 2024
În acest context, devin tot mai importante soluțiile accesibile, de zi cu zi, care pot prelungi durata de viață a vehiculului – cum ar fi utilizarea carburanților premium, care conțin aditivi speciali ce ajută la prevenirea acumulării de depuneri în interiorul motorului – în special pe injectoare și supape – depuneri care, în timp, pot duce la reducerea performanței, consum mai mare de carburant și defecțiuni mai frecvente.
În regiune, 64% dintre șoferi folosesc carburanți premium cel puțin o dată, iar 30% dintre aceștia aleg un astfel de carburant de cel puțin patru ori din zece alimentări.
De asemenea, majoritatea respondenților cred în beneficiile carburanților premium: 60% sunt de acord că aceștia îmbunătățesc performanța motorului, în timp ce 56% cred că ajută la prelungirea duratei de viață a acestuia.
Doar 13% dintre șoferi nu folosesc deloc carburanți premium
În România, 58% dintre șoferi evaluează că fac tot ce consideră că ar ajuta pentru mentenanța mașinii, cu 18 puncte procentuale mai mult decât media respondenților. În plus, jumătate dintre respondenții români aleg carburant premium pentru cel puțin patru din zece alimentări. Doar 13% nu folosesc deloc carburanți premium, semnificativ mai puțini decât media regiunii (27%).
”Această abordare arată că românii sunt responsabili și atenți la măsurile pe care le pot lua pentru a asigura îngrijirea mașinii, în contextul în care pentru ei este important ca mașina să fie de încredere și funcțională o perioadă îndelungată, fără probleme mecanice majore, să poată fi folosită în siguranță și să mențină costurile de întreținere reduse”, spun autorii studiului.
Grupul MOL este o companie internațională integrată de petrol, gaze naturale, petrochimie și retail, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operațiuni în peste 30 de țări, o forță de lucru dinamică formată din 25.000 de angajați în întreaga lume și peste 100 de ani de experiență în industrie.