România şi Bulgaria sunt ţările UE riverane Mării Negre, iar blocul european va investi în modernizarea infrastructurii regionale, cum ar fi porturile, căile ferate şi aeroporturile, pentru a putea gestiona echipamente militare grele.
Acest lucru va contribui la asigurarea faptului că „trupele pot fi acolo unde este nevoie de ele, atunci când este nevoie”, a anunţat miercuri Kaja Kallas, şefa diplomaţiei europene.
Uniunea Europeană a prezentat miercuri o nouă strategie pentru Marea Neagră, care va permite regiunii să transporte mai bine echipamentele militare grele, în contextul ameninţării ruseşti care planează asupra Europei de Est, relatează POLITICO.
„Securitatea în Marea Neagră este vitală şi pentru securitatea europeană”, a declarat Kaja Kallas, şefa politicii externe a UE, într-o conferinţă de presă. Ea a arătat că în prezent, securitatea Mării Negre este în subminată de războiul total al Kremlinului în Ucraina şi de atacurile hibride asupra infrastructurii maritime.Strategia este, de asemenea, un răspuns la „provocările geopolitice” dintr-o lume în care „dependenţele sunt transformate în arme”, a declarat Marta Kos, comisarul pentru extinderea UE. Marea Neagră este o punte către Caucazul de Sud şi Asia Centrală şi o arteră vitală pentru comerţul cu energie şi alimente, a arătat ea.
Regiunea Mării Negre a fost destabilizată de invazia Rusiei în Ucraina, deoarece utilizarea pe scară largă a minelor şi acţiunile militare au împiedicat fluxul de mărfuri. Pe de altă parte, ţările din Europa de Est se tem de noi agresiuni din partea Moscovei dincolo de Ucraina şi doresc să-şi consolideze capacităţile defensive.
Comisarul european pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat că modernizarea infrastructurii de transport pentru uz militar în întreaga Europă ar costa aproximativ 75 de miliarde de euro.