Scădere abruptă a pieței electrice în lipsa Rabla
Înmatriculările de mașini electrice în România au suferit o scădere semnificativă în luna iunie 2025. Potrivit datelor analizate, au fost înregistrate doar 390 de automobile cu propulsie electrică, ceea ce marchează un declin de -54,3% față de aceeași lună a anului trecut. Cauza principală: întârzierile repetate ale lansării programului Rabla, atât sub guvernarea Ciolacu, cât și sub actualul executiv condus de Ilie Bolojan.
Dacia, VW și Ford – podiumul vânzărilor
Chiar și în absența subvențiilor guvernamentale, mărcile consacrate au reușit să mențină segmentul electric pe linia de plutire. Dacia a înmatriculat 43 de unități Spring, consolidându-și statutul de lider în acest segment. Pe locul doi se află Volkswagen, cu 35 de unități, urmat de Ford, cu 32 de vehicule electrice înmatriculate – în special modelele Puma și Courier produse la Craiova.
Tesla și BMW rămân constante, MG nu impresionează
În rândul mărcilor internaționale, BMW a înregistrat 29 de unități, urmată de Tesla, cu 25 de exemplare (Model Y fiind cel mai vândut model al mărcii). Alți producători precum Citroen, Mercedes-Benz și Hyundai au depășit pragul de 20 de unități.
Grupul SAIC, care produce sub marca britanică MG, a raportat în România doar 5 înmatriculări de vehicule electrice, dintr-un total de 226 de vehicule comercializate în iunie. Celelalte modele MG au fost fie hibride (114 unități), fie pe benzină. Este un debut slab în segmentul electric, având în vedere prezența mărcii pe piața locală de peste un an.
BYD, Leapmotor și alte mărci chineze – prezență timidă
Prezența mărcilor chinezești rămâne marginală în segmentul electric: Leapmotor a vândut 3 vehicule, Seres (Dongfeng) – 7 unități, Lynk & Co – 2, iar Geely și BYD – câte o singură mașină înmatriculată. Este un început ezitant pentru BYD, considerat un gigant global al industriei EV.
Topul complet al înmatriculărilor EV în România – iunie 2025
Marca | Unități |
Dacia | 43 |
Volkswagen | 35 |
Ford | 32 |
BMW | 29 |
Tesla | 25 |
Citroen | 21 |
Mercedes-Benz | 21 |
Hyundai | 20 |
Peugeot | 18 |
Renault | 17 |
Opel | 15 |
Skoda | 14 |
Volvo | 14 |
Kia, Jeep, Mini | 8 fiecare |
Nissan, Porsche | 8, 7 |
MG, SsangYong | 5 |
Fiat, Leapmotor | 4, 3 |
Audi, Cupra, DS | 3 |
Toyota, Lynk & Co | 3, 2 |
Mazda, Geely | 2, 1 |
Lexus, BYD | 1 |
Rolls-Royce, Smart | 1 |
Alfa Romeo, Jaguar | 1 |
Semnal de alarmă pentru autorități
Piața de mașini electrice dă semne clare de stagnare în lipsa stimulentelor financiare. Producătorii auto continuă să livreze modele competitive, însă apetitul consumatorilor pentru vehicule „verzi” rămâne legat direct de susținerea statului. Guvernul Bolojan este așteptat să relanseze rapid Programul Rabla, pentru a preveni un colaps al acestui segment strategic pentru tranziția energetică și pentru industria auto locală.