Numărul de mașini electrice vândute anual de compania americană a înregistrat în 2024 prima scădere de la înființarea acesteia, deși afacerea rămâne una rentabilă.
Chiar dacă ultimul trimestru a fost foarte bun pentru Tesla Motors, cu un total de aproape 500.000 de vehicule, nu trebuie ignorat faptul că gigantul tehnologic al lui Elon Musk a avut și creșteri de 30-40% de la an la an, în ultimul deceniu.
Piața s-a schimbat, însă, anul trecut, când Tesla a livrat 1,79 milioane de vehicule, față de 1,8 milioane în 2023. Ultimul trimestru a fost unul bun, cu 495.000 de mașini vândute, dintre care 472.000 Model 3 și Model Y, iar Cybertruck a fost preferat de 23.000 de clienți.
Care este motivul scăderii
Mai mulți factori au concurat la scăderea istorică: subvențiile mai mici din Europa, concurența tot mai puternică din China și gusturile fanilor americani, care au descoperit mașini hibride mai ieftine. Trebuie spus că Tesla nu fabrică mașini mai ieftine de 35.000 de euro, cu mult mai mult decât solicită chinezii sau europenii pentru modele comparabile.
Astfel, doar în luna octombrie, vânzările Tesla au scăzut cu aproape un sfert în Europa, unde Model Y a fost depășită de Skoda Enyaq în ierarhia celor mai bine vândute autoturisme electrice.
În România, s-a înregistrat o scădere cu 19% a vânzărilor, de la 2.900 mașini, la sub 2.400 de mașini Tesla, conform datele furnizate de APIA pentru ultimele 11 luni.
Cu toate astea, Tesla Motors a ajuns la o capitalizare de piață de circa 1.220 miliarde dolari, mai mult decât dublu față de iunie 2024.